Van Bambi tot de heerlijke Nikon-momentjes. Iedereen huilt en lacht, bij films en zelfs bij commercials. Iedereen zeikt. Janken doen we over alles. Tranen van verdriet of van het lachen. Hoe gaan organisaties met de uiting en impact van emoties om? Maken ze daar wel of geen gebruik van? Voor alle weetjes en grappige of zielige verhalen in de wereld van de emotie: “Jankwijf?!

vrijdag 10 mei 2013

Standaard maatje groot..

Alleen "uit eten". Niet echt gezellig ofzo. Maarja, er moet gegeten worden. En als je tot vijf uur vast zit op school en om half zes moet beginnen met werken is thuis eten ook geen optie. Wat dan? 
Meestal ga ik naar de wok. Heerlijk! Redelijk gezond en je kunt het zelf een beetje samenstellen. Vandaag had ik daar geen zin in. Voor het eerst in tijden had ik zin in Mac Donalds. Dichtbij mijn werk, snel en het is niet heel awkward om alleen te zitten. Ik stap de Mac binnen en bedenk alvast wat ik wil eten. Er zijn wat mensen voor me in de rij, alle tijd dus om te kijken. 
Ik ben aan de beurt. Uiteindelijk kies ik voor een Big Mac Menu van 5,95.  "Fritessaus erbij?" Vraagt het blonde meisje achter de balie. "Nee, dankje." is mijn antwoord. "Ok. Dat is dan 6,45." Antwoord ze terug. "Ok, mag ik pinnen?". Ik haal mijn pinpas uit mijn portemonnee. Huh, 6,45? denk ik bij mezelf. Ik check het bord nog even. Ja, er staat toch echt 5,95. Nja, ze zal het wel verkeerd gezegd hebben. Dus, nog naar het bord kijkend, vraag ik: "Het is toch 5,95?". Het meisje met het petje draait om en zegt: "Oh, nee, dat is automatisch een grote.".

"Automatisch een grote"


Niet dat ik nou zo'n muggenzifter ben, zeker niet voor 50 cent. Maar wat is er gebeurt dat Mac Donalds ervan uit gaat dat iedereen liever een groot menu heeft. Is dat echt nodig? Is de omzet gedaald? Denken ze dat mensen dat zelf niet durven zeggen als zij wèl een groot menu willen. Of zorgt Mac Donalds er op deze manier voor dat iedereen voor groot gaat omdat niemand iets in de gaten heeft of juist omdat de klanten niets durven te zeggen als ze een normaal formaat willen. Wat de reden ook is, slim is het wel. Als ik niemand voor me had staan had ik ook onnodig extra friet en frisdrank gehad. De Amerikaanse eetgewoonten worden op deze manier wel snel en automatisch overgenomen. Een paar jaartjes. En dan hebben we allemaal standaard maatje XXL. Dan zijn we allemaal standaard een maatje groot. En is het groot van nu het klein van dan. Good thinking Mac Donalds..


Meer lezen?