En omdat deze het ook altijd goed doen:
Van Bambi tot de heerlijke Nikon-momentjes. Iedereen huilt en lacht, bij films en zelfs bij commercials. Iedereen zeikt. Janken doen we over alles. Tranen van verdriet of van het lachen. Hoe gaan organisaties met de uiting en impact van emoties om? Maken ze daar wel of geen gebruik van? Voor alle weetjes en grappige of zielige verhalen in de wereld van de emotie: “Jankwijf?!”
vrijdag 21 juni 2013
Mannen versus vrouwen
Vrouwen zijn veel emotioneler dan mannen. Ja. Zo is het toch? Tenminste dat zou je denken. Maar nee. Mannen en vrouwen zijn even emotioneel. Zo is gebleken uit een test. Maar toch zie je vrouwen vaker huilen en praten ze meer over hun emoties. Waar ligt dat nou aan?
Het verschil is dat de verbindingen in de hersenen anders zijn bij mannen dan bij vrouwen.
Als mannen emotioneel raken reageert het gedeelte van de hersenen dat bewegingen detecteert en het visuele controleert. Zou dat de reden zijn dat mannen sneller seks willen?
Bij vrouwen is dat anders. Daar reageren delen in de hersenen die reguleren wat er in het lichaam gebeurt. Zoals de bloeddruk, hormonen en dergelijke. Bovendien is er bij vrouwen nog een andere verbinding beter gelegd. Deze zorgt ervoor dat vrouwen meer over hun emoties praten.
Toch zijn er ook mannen die heel emotioneel zijn. Ik vraag me dan af of bij die ene man dan de visuele controle minder is en dat zij daardoor wel veel over hun emoties praten. Of zouden zij gewoon iets extra's hebben. Dat ze beide verbindingen hebben.
Natuurlijk verschilt het van persoon tot persoon. En dan zijn er ook nog verwachtingen. In sommige culturen of zelfs gezinnen mogen de mannen niet huilen. Logisch dat je je dan inhoud anders krijg je een pak slaag van je vader. En dat wil niemand.
donderdag 20 juni 2013
Handig!
Onion goggles, voor als je het huilen zat bent!
Voor slechts (?) €19.95 in deze webshop.
Op zoek naar andere wist-je-datjes of opvallende dingen?
Voor slechts (?) €19.95 in deze webshop.
Op zoek naar andere wist-je-datjes of opvallende dingen?
woensdag 19 juni 2013
Ik en mijn blog: Waarom?
Janken. Heerlijk toch? Vind ik in ieder geval wel. Soms moet het er gewoon even uit. Huilen kennen we meestal van het huilen van verdriet. Maar het meeste huil ik in opwellingen. Bijvoorbeeld omdat ik het enorm zielig vind als de mama van Bambi dood gaat. Maar ook als ik zo hard moet lachen dat mijn buik pijn doet en er tranen uit mijn ogen komen.
Wat ik nu ga zeggen zal voor mijn vrienden, familie en huisgenoten wel heel bekend klinken. Als ik tv aan het kijken ben zit ik er helemaal in. Ik hoor NIKS meer van wat er om me heen gebeurt. Resultaat? Ik lach hardop. Denk hardop. En (ook al probeer ik het altijd in te houden) huil hardop.
Voor een module van school was de opdracht: maak een Blog aan en ga schrijven. Dus bij deze. Fantastische opdracht wel. Af en toe wel lastig. Maar het blijft leuk. Maar het moest wel communicatie gerelateerd zijn. Logisch, aangezien ik communicatie studeer. Voor mij was het onderwerp niet zo moeilijk. Emotie. Dat ligt zo dicht bij me. Hoe uiten mensen en bedrijven emotie en wat is de impact daarvan? Reuze interessant. En honderdduizend mogelijkheden voor postonderwerpen. Communicatie kan niet zonder emotie. En als je het stuk hiervoor gelezen hebt is het niet meer dan logisch voor mij om mijn blog "Jankwijf?!" te noemen.
De werkwereld tegenwoordig
Als je het maar een naam geeft..
Klinkt het al snel belangrijk genoeg.
Graag verder met Opvallende posts?
Klinkt het al snel belangrijk genoeg.
Graag verder met Opvallende posts?
Perfecte jankavond? De 10 musts:
U neemt...
1. Vriendin (Zodat je samen kunt janken)
2. Tissues (Om de watervallen tegen te houden)
3. Dramatische jankfilms (Zoals "Komt een vrouw bij de dokter" of "Titanic")
4. Chocolade ijs (Bij zo'n avond kun je niet zonder!)
5. Waterproof mascara (Om panda-ogen te voorkomen)
6. Relaxte bank (Je wilt natuurlijk wel lekker zitten)
7. Joggingbroek (Geen broek zit lekkerder)
8. Kaarsjes (Voor een beetje extra drama)
9. Pot thee (Voor extra innerlijke warmte)
10. Tv (Want ja, anders wordt het lastig de film te bekijken)
1. Vriendin (Zodat je samen kunt janken)
2. Tissues (Om de watervallen tegen te houden)
3. Dramatische jankfilms (Zoals "Komt een vrouw bij de dokter" of "Titanic")
4. Chocolade ijs (Bij zo'n avond kun je niet zonder!)
5. Waterproof mascara (Om panda-ogen te voorkomen)
6. Relaxte bank (Je wilt natuurlijk wel lekker zitten)
7. Joggingbroek (Geen broek zit lekkerder)
8. Kaarsjes (Voor een beetje extra drama)
9. Pot thee (Voor extra innerlijke warmte)
10. Tv (Want ja, anders wordt het lastig de film te bekijken)
Een kaartje?!
Ik kom thuis. Ook al krijgen we vrijwel nooit post in ons studentenhuis check ik altijd even of er iets ligt. Vandaag is het raak! Een kaartje. En nog met mijn naam ook nog! Spannend zeg. Het blijft toch wel leuk om post te ontvangen. Wat lief! Iemand heeft een kaartje gestuurd na mijn vakantie. Ben benieuwd van wie die is.
Ik draai het kaartje om...
Hoe teleurstellend is het als ik zie dat het van FBTO is. Het bedrijf van mijn reisverzekering.. Maarja. Toch wel slim van ze. Maar had liever dat het van m'n moeder of een van mijn vrienden was.
Zweedse zomers
Stockholm in juni om 3 uur 's nachts |
Het fijne aan Zweden in de zomer..
Het is niet donker. Gewoon niet. Zo fijn! om 12 uur word het schemerig en zo blijft het tot 3 uur. Dan is het plots weer helemaal licht. Heerlijk gewoon. Als je dan op stap gaat, net als ons. Slaap je nooit in het donker. Wat het enige nadeel is. Naar huis lopen is geen probleem. Wakker blijven? Geen probleem. Goede foto's maken, geen probleem. Etc etc. Je wordt er zo vrolijk van. Vooral als de zon schijnt.
Ik kan me niet voorstellen hoe het in hartje winter moet zijn. Alleen maar donker. Nooit naar buiten kijken en dan genieten van de zon en de blauwe lucht. Ik zou er al snel heel somber van worden.
4 uur 's nachts |
De ultieme combinatie huizen zou dus voor mij zijn: Een huis in Zweden (voor in de zomer) en een huis in het zuiden bijvoorbeeld Spanje (voor in de winter). Heerlijk lijkt me dat.
Het rare is dat geen enkele organisatie iets doet met het feit dat het lang licht is. Ze spelen er helemaal niet op in terwijl je volgens mij vast wel iets leuks kunt bedenken. Zeker als het alleen maar donker is. Je winkel versieren als een kermisattractie met veel lichtjes. Dan is die in ieder geval altijd zichtbaar.
Wat ander Vers gedachtenvoer?
dinsdag 18 juni 2013
Wist-je-dat.. Deze Dream Rangers je laten snikken?
Wil je een commercial zien waarvan je gegarandeerd een traantje weg moet pinken? Hij duurt best lang voor een commercial, maar wat een mooi verhaal!
"Dream Rangers" is een commercial voor een bank in Thaiwan. Na 1 maand waren er al meer dan 1 miljoen views op Youtube. En ook als je de comments leest heeft het veel mensen geïnspireerd om meer uit hun loeven te halen. Het geheim erachter is dat dit een waar gebeurt verhaal is. Het is niet verzonnen. Dat maakt het zoveel mooier.
Waarom hebben we geen/weinig van zo'n commercials in de Westerse wereld? Schijnbaar zijn wij meer op zoek naar humor en actie. Dat blijkt ook als je kijkt naar wat er nu uitgezonden wordt. Mensen waarderen reclame niet echt meer als er geen humor in zit. In Azië is het belangrijker dat het een tranentrekker is omdat het op die manier makkelijker onthouden wordt.
Ken jij wel een Nederlandse tranentrekker?
Happiness Stations
Waar wordt je met dit weer nou vrolijker van dan van ijs? Nergens van. En als het tentje waar jouw ijs verkocht wordt er zo uitziet dat je er nóg vrolijker van wordt is dat natuurlijk nog beter.
Dat doet Ola. Iedereen kent die kleine losse wagentjes wel met rood-witte parasolletjes. HET zomergevoel krijg ik daarvan. Geweldig. Als je ligt te bakken op het strand en je houd het even niet meer uit. Komt zo'n wagentje als geroepen. Stom eigenlijk dat ze die nooit zoveel in de stad hebben. Zou wel een goeie zijn aangezien het in de stad meestal veel warmer is dan op het strand. Plus, ook al is het mega heet, er zijn altijd mensen aan het winkelen. En als dat niet het geval is, is er altijd genoeg personeel dat snakt naar een verfrissend ijsje.
Ola heeft ook alleen maar positieve herinneringen. Want bij warm weer is iedereen vaak vrolijker dan in de winter. En daar heeft het ijsbedrijf een leuke naam bij bedacht. Voor al die standjes met parasolletjes, verlossingen van de hitte, pauzes tussen het bruinbakken/verbranden, stationnetjes met die ijskoude lekkernij:
Ola Happiness Station.
Klopt dus helemaal! Goed bezig Ola!
Nieuwsgierig naar meer?
Wanneer was het lente?
De lente heeft even op zich laten wachten. Ofja, eigenlijk hebben we 'm helemaal overgeslagen want het is ineens zomer met deze hitte. Maar bij ons in de tuin is het stiekem nog gewoon lente. Volgens mij weet de natuur het zelf ook niet meer.
Voor meer actueel <--
Gegarandeerd resultaat bij het verhuizen: verhalen
Mijn vader gaat verhuizen. En na 25 jaar verzamelen is het heel wat om zo'n groot huis op te ruimen. Spullen van hem, zijn ouders, van mij en m'n broertje, van mijn moeder en van haar ouders. Wat een bende. Ik kom dingen tegen waarvan ik absoluut niet snap waarom ik die ooit wilde bewaren. Af en toe zit er dan iets grappigs tussen. Net als die Furby van een eerdere post. Na 2 middagen mijn oude slaapkamer opruimen is het dan eindelijk klaar (een kamer van zo'n 15m). De 7(!) grote dozen kunnen mee naar mijn moeders huis.
Wel raar. Mijn kamer zag er nog precies hetzelfde uit als toen ik weg ging; toen ik 16 was. Nu is het maar een kale kamer. Het huis waarin ik opgegroeid ben is binnenkort niet meer dat huis. Ook al woon ik er al lang niet meer.
Goed. De dozen gaan dus naar ons mam. Er gaan ook 2 grote dozen mee met boeken van mijn moeder en haar ouders. Dat zijn dozen zoals hierlangs op de foto. Toevallig zijn mijn opa en oma op bezoek als ik aan kom met de dozen. Je zou het gezicht van mijn opa eens moeten zien. Geweldig. Al die ouwe boeken. Helemaal kapot gelezen. Keer op keer uitgeleend. Overal een naam en datum ingeschreven om er zeker van te zijn dat je het boek terug kreeg. Of als kado met een mooie boodschap erin.
Meteen komen er herinneringen naar boven, vooral bij mijn opa. En zoals iedere opa kan ook de mijn goede verhalen vertellen. En dat doet hij graag. Verhalen over de oorlog in Amsterdam, Indonesië, toen hij oma leerde kennen. Opa en ik zijn twee handen op een buik. Ik luister dus ook altijd aandachtig. Dus opa, bedankt!
maandag 17 juni 2013
7 jaar vriendinloos
Prachtige, slanke, vrouwen. Schreeuwend. Gillend. Rennend.
Even verderop: simpele, tengere, redelijk “normale” jongeman. We weten allemaal al van welke
commercial deze omschrijving afkomt. Juist. Axe. De meestal grappige en ook
onwaarschijnlijke reclames hebben eigenlijk geen aftiteling nodig. Axe op en
top. In vrijwel alle uitingen is duidelijk wat Axe doet. En iedereen weet wat
“the Axe-effect” is.
Blijkbaar zijn er veel jonge mannen die achterna gezeten
willen worden door hordes modellen. Een gat in de markt dus.
Een man in India gebruikte al jaaaaren Axe. Maar nog
steeds geen vriendin. Hoe kan dát nou? Dus vond Vaibhab Bedi het in 2009 na 7 jaar gebruik te hebben gemaakt van het product het hoog tijd om Axe aan te klagen. Ze zijn tenslotte hun belofte niet nagekomen. Toch? Het is al een hele poos geleden maar blijkbaar is het niet
voor iedereen duidelijk dat "The Axe-effect" een verzinsel was. Toch nam de rechter de man serieus.
Wat ik me afvraag. Zijn er nog vrouwen die Axe ook echt lekker vinden ruiken? Ik vind het namelijk vaak te sterk en doe liever een stapje de andere kant op. Gelukkig voor mij dat het steeds minder gekocht wordt. Althans dat idee heb ik. Maar het kan natuurlijk ook zo zijn dat de mannen waar ik mee om ga uit hun Axe-periode gegroeid zijn.
Nieuwsgierig naar meer wist-je-datjes? Of andere blogs?
Niet los van elkaar te krijgen?
In de meeste films zit muziek en in de meeste reclame zit muziek. Maar elk nummer heeft zijn eigen sfeer en vaak zijn eigen herinneringen. Zo weet je nu bij dit liedje meteen..
..dat dit het Ikea liedje is. En bij dit nummer dat het uit het jaar..
..2003 komt. Vaak weet je zelfs nog wat je aan het doen was toen je dat ene nummer luisterde. Ik kan me bijvoorbeeld nog herinneren dat toen ik Summerjam voor het eerst hoorde ik op de bank in de woonkamer TMF aan het luisteren was terwijl het buiten heel heet was.
Veel merken maken gebruik van herkenbare muziek. Maar hoeveel merken kun jij noemen met het daarbij horende muziekje? Andersom lukt dat vaak wel. Je hoort een nummer en roept daar een merk bij. Zoals ANWB - "You gotta move" of RVS - "Come wander with me". Als het doel is een sfeer te geven aan het merk is herkenbare muziek voor je merk zoeken denk ik effectief. Maar als je als merk streeft naar een koppeling met een liedje is het misschien niet altijd even succesvol.
Ken jij merken die je niet los kunt zien van het nummer in de commercial? Ben er namelijk erg benieuwd naar!
Merkbinding à la Mumford & Sons
Ja, niet alleen merken van producten zijn bezig met reclame. Ook muziekbands doen hard hun best. Een goed voorbeeld: Mumford & Sons. Een van mijn persoonlijke favorieten.
Nu was ik net even mijn newsfeed aan het lezen op Facebook. verschijnt er een bericht van Mumford & Sons:
Wat is er gebeurt?
11 juni
"Our friend and bandmate Ted has been feeling unwell for a few days, and yesterday he was taken to a hospital to receive emergency treatment. The scans revealed a blood clot on the surface of his brain that requires an operation. Ted is receiving excellent care and we are being assured that he will recover quickly from surgery."
14 juni
"It is with great joy that we can announce that Ted has been discharged from hospital and is on the road to a full recovery. The surgery went well, and the excellent medical team helping him are very pleased with his progress. He has been nothing short of heroic in how he has handled the whole ordeal, and now it has been medically proved that he does indeed have a brain."
Dus ik dacht laat ik even een berichtje sturen. Dus ik klik op 'reageren'. Automatisch lees je dan berichtjes van andere fans. Super enthousiast natuurlijk. Op een persoon na. Maar deze man is wèl net zo gepassioneerd...
Abonneren op:
Posts (Atom)