Van Bambi tot de heerlijke Nikon-momentjes. Iedereen huilt en lacht, bij films en zelfs bij commercials. Iedereen zeikt. Janken doen we over alles. Tranen van verdriet of van het lachen. Hoe gaan organisaties met de uiting en impact van emoties om? Maken ze daar wel of geen gebruik van? Voor alle weetjes en grappige of zielige verhalen in de wereld van de emotie: “Jankwijf?!

donderdag 23 mei 2013

Size does matter!

De meeste reclame campagnes willen gewoon zoveel mogelijk vertellen. Op zich logisch. Je wilt natuurlijk alles kwijt wat er te vertellen valt. Maar meestal uit zich dat in chaos, onduidelijkheid en vooral een overload aan boodschappen en reclamemiddelen. Waardoor je dus nog vaker wordt lastig gevallen door reclameboodschappen die eigenlijk niet voor jou bedoeld zijn. Alle mannen hebben vast per ongeluk wel eens een commercial van maandverband gezien en ook ik zie veel vaker dan ik eigenlijk zou willen reclame voor boormachines.

In het geval van The Anar Foundation gaat het nog een stapje verder.
Het is een organisatie met een anoniem en vertrouwelijk  telefoonnummer. Kinderen en jongeren kunnen naar het nummer bellen om hulp te krijgen bij een riskante of gevaarlijke situatie (bv. thuis). Er worden dagelijks zo'n 3.000 (!) meldingen gedaan door kinderen in gevaar via dit nummer. Sommige boodschappen die zij uitzenden mogen dus eigenlijk niet gezien worden door mensen buiten de doelgroep. De doelgroep is dus in dit geval kinderen.

Nu had The Anar Foundation twee posters kunnen maken. Één als waarschuwing voor volwassenen om goed op te letten. De ander voor het kind met informatie over hulp bij mishandeling. Maar dan leest zowel het kind als de ouder alle berichten. Terwijl diezelfde ouder misschien wel degene is die het kind mishandelt. Het kind krijgt dus niet echt de mogelijkheid om naar de boodschap te kijken. 

De oplossing die hiervoor bedacht werd is, vind ik, geniaal. 

Kinderen zijn nou eenmaal kleiner en daar is zo slim op ingespeeld. Zo krijgt iedereen de boodschap mee die hij zou moeten krijgen. Je kunt dit op zo veel andere manieren nog gebruiken. Bijvoorbeeld reclame voor kinderkleding versus kleding voor volwassenen, Centerparcs met motivatie voor kind en ouder, ga zo maar door. Zo zijn er natuurlijk nog veel meer mogelijkheden om alleen een bepaalde doelgroep. Hopelijk wordt daar in de toekomst wat meer gebruik van gemaakt. Want ik hoef echt niks te weten over schimmelinfecties als ik die niet heb. 

Mijn vorige column nog niet gezien? Klik dan hier: Standaard maatje groot..

5 opmerkingen:

  1. Woow Slim!! Maar zijn cookies niet al de oplossing voor gerichtere reclame?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja! Op internet wel inderdaad. Maar eigenlijk is dit een "cookie" voor het "echte" leven. Met het zicht op Google Glass wordt dit denk ik in de toekomst nog veel makkelijker. Dan krijgen we misschien wel nooit meer commercials te zien van dingen die we toch niet willen. Ben benieuwd!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Maar hoe zit het dan met dingen waarvan we nog niet weten dat we ze willen :P

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Gelukkig staat dit nu niet in alle kranten ...
    En dingen waarvan je niet weet dat je ze wil, zul je ook niet missen, Lin :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Niet missen nee. Maar anders was er ook nooit SMS geweest. Want dat was eigenlijk ook niet bedoeld waar we het nu voor gebruiken. Maar voor de dingen waarvan we nog niet weten dat we ze willen krijgen we ooit chipjes in ons hoofd..?

    BeantwoordenVerwijderen